We hebben 2 hele studiedagen aan de ABC training besteed.
Het waren 2 hele leerzame dagen, waar vooral een stukje bewustwording een grote rol speelde.
Vandaag kregen we een afsluitende toets in de vorm van een quiz.
Iedereen heeft het certificaat voor de ABC training gehaald.
Hieronder kunt u lezen wat de ABC methodiek voor methode is.
De ABC-methodiek
ABC (Agressievisie, Beroepshouding, Communicatie) is een methodiek gericht op hetvoorkomen van en het omgaan met lastig gedrag, boosheid en agressie.
Het geeft professionals een kader om op effectieve wijze om te gaan met spanningsvolle situaties.
Proactief
De ABC-methodiek is gericht op het vroegtijdig signaleren van agressiekenmerken. Door het
inzetten van effectieve interventies en proactief reageren op ongewenst gedrag, wordt
preventief en de-escalerend omgegaan met spanning en agressie.
Interventies
De focus bij ABC ligt op het handelen van de professional. Welke rol speelt de professional
bij het ontstaan of voortbestaan van gedragsproblemen? Tijdens de cursus komt aanbod:
Tijdig signaleren van uitingsvormen van spanning en ongewenst gedrag.
Effectieve interventies om spanning te doen afnemen.
Houdingsaspecten bij begeleiding van oplopende spanningen.
Classificatie van gedragskenmerken
In de methodiek staat de spanningspiramide centraal. De piramide is een classificatiemodel waarin
gedragskenmerken van spanning worden onderverdeeld in fasen. Het team leert zo eenduidig
naar gedrag te kijken en per fase effectieve interventies in te zetten. Aan de hand van
verschillende technieken leert de professional agressie reducerend op te treden en escalerende
(gewelddadige) incidenten te begeleiden.
Eigen verantwoordelijkheid, samenwerking en zelfcontrole
De verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag wordt zoveel mogelijk bij het kind/de
jongere gelaten (autonomie en zelfsturing), dit zorgt voor betrokkenheid en motivatie.
Samenwerking
De win-win benadering leidt tot een relatie met het kind/jongere waarbinnen de
samenwerking centraal staat.
Ook samenwerking binnen team, multidisciplinair en op organisatieniveau zijn van hierbij
van belang. Professionals leren hun eigen spanning te verlagen door de inzet van cognitieve
en fysieke technieken.
Werkvormen
De training biedt een afwisselend en activerend programma met de focus op gedragsverandering
van de medewerkers. Oefeningen en praktijksimulaties laten de theorie aansluiten op de
werkpraktijk van de deelnemers. Via theorie, praktijksimulaties, video-analyse,
ervaringsoefeningen worden deelnemers uitgenodigd hun eigen visie en vaardigheid verder te
ontwikkelen.
Deelnemers leren
Deelnemers ervaren de cursus als leerzaam door vergroting van handelingsrepertoire om
professioneel om te gaan met uitingsvormen van ongewenst gedrag. Deelnemers leren:
Met meer zelfvertrouwen communiceren, emoties beter in de hand hebben.
Agressie in een vroegtijdig stadium herkennen en reducerend begeleiden.
Ongewenst gedrag ombuigen en op een respectvolle manier grenzen stellen.
Bewust pro-actief de-escalerende houdingsaspecten toepassen.
Opbrengst
Medewerkers versterken hun competenties om (groepen) kinderen/jongeren met
gedragsproblemen, effectiever te begeleiden:
Eensgezindheid in denken en eenduidige benadering bij ongewenst gedrag.
Uitbreiding handelingsrepertoire rond voorkomen en begeleiden van probleemgedrag.
Optimalisering van sociale veiligheid en een prettig pedagogisch klimaat.
Vermindering van uitingsvormen van ongewenst gedrag