• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
SO de Wingerd

SO de Wingerd

  • 0511-421330
  • Contact
  • Intranet
    • Ga naar VSO
    • 0511-421330
    • Contact
    • Intranet
    • Home
    • Over SO de Wingerd
      • Onze leerlingen
      • Onze school
      • Ons team
      • Vacatures
    • Informatie voor
      • Ouders/verzorgers
      • Toekomstige leerlingen
      • Collega-scholen
      • (Zorg)organisaties en bedrijven
    • Nieuws
    • Agenda
    • Contact

    Foto 1 ABC training.
    Hier ben ik: Home / Uncategorized / ABC training.

    We hebben 2 hele studiedagen aan de ABC training besteed.
    Het waren 2 hele leerzame dagen, waar vooral een stukje bewustwording een grote rol speelde.
    Vandaag kregen we een afsluitende toets in de vorm van een quiz.
    Iedereen heeft het certificaat voor de ABC training gehaald.
    Hieronder kunt u lezen wat de ABC methodiek voor methode is.


    De ABC-methodiek

    ABC (Agressievisie, Beroepshouding, Communicatie) is een methodiek gericht op hetvoorkomen van en het omgaan met lastig gedrag, boosheid en agressie.
    Het geeft professionals een kader om op effectieve wijze om te gaan met spanningsvolle situaties.

    Proactief
    De ABC-methodiek is gericht op het vroegtijdig signaleren van agressiekenmerken. Door het
    inzetten van effectieve interventies en proactief reageren op ongewenst gedrag, wordt
    preventief en de-escalerend omgegaan met spanning en agressie.

    Interventies
    De focus bij ABC ligt op het handelen van de professional. Welke rol speelt de professional
    bij het ontstaan of voortbestaan van gedragsproblemen? Tijdens de cursus komt aanbod:
     Tijdig signaleren van uitingsvormen van spanning en ongewenst gedrag.
     Effectieve interventies om spanning te doen afnemen.
     Houdingsaspecten bij begeleiding van oplopende spanningen.

    Classificatie van gedragskenmerken
    In de methodiek staat de spanningspiramide centraal. De piramide is een classificatiemodel waarin
    gedragskenmerken van spanning worden onderverdeeld in fasen. Het team leert zo eenduidig
    naar gedrag te kijken en per fase effectieve interventies in te zetten. Aan de hand van
    verschillende technieken leert de professional agressie reducerend op te treden en escalerende
    (gewelddadige) incidenten te begeleiden.

    Eigen verantwoordelijkheid, samenwerking en zelfcontrole
    De verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag wordt zoveel mogelijk bij het kind/de
    jongere gelaten (autonomie en zelfsturing), dit zorgt voor betrokkenheid en motivatie.

    Samenwerking
    De win-win benadering leidt tot een relatie met het kind/jongere waarbinnen de
    samenwerking centraal staat.
    Ook samenwerking binnen team, multidisciplinair en op organisatieniveau zijn van hierbij
    van belang. Professionals leren hun eigen spanning te verlagen door de inzet van cognitieve
    en fysieke technieken.

    Werkvormen
    De training biedt een afwisselend en activerend programma met de focus op gedragsverandering
    van de medewerkers. Oefeningen en praktijksimulaties laten de theorie aansluiten op de
    werkpraktijk van de deelnemers. Via theorie, praktijksimulaties, video-analyse,
    ervaringsoefeningen worden deelnemers uitgenodigd hun eigen visie en vaardigheid verder te
    ontwikkelen.

    Deelnemers leren
    Deelnemers ervaren de cursus als leerzaam door vergroting van handelingsrepertoire om
    professioneel om te gaan met uitingsvormen van ongewenst gedrag. Deelnemers leren:
     Met meer zelfvertrouwen communiceren, emoties beter in de hand hebben.
     Agressie in een vroegtijdig stadium herkennen en reducerend begeleiden.
     Ongewenst gedrag ombuigen en op een respectvolle manier grenzen stellen.
     Bewust pro-actief de-escalerende houdingsaspecten toepassen.

    Opbrengst
    Medewerkers versterken hun competenties om (groepen) kinderen/jongeren met
    gedragsproblemen, effectiever te begeleiden:
     Eensgezindheid in denken en eenduidige benadering bij ongewenst gedrag.
     Uitbreiding handelingsrepertoire rond voorkomen en begeleiden van probleemgedrag.
     Optimalisering van sociale veiligheid en een prettig pedagogisch klimaat.
     Vermindering van uitingsvormen van ongewenst gedrag

    gepubliceerd: 27 januari 2020

    Pareltjes van de toekomst

    Op De Wingerd kijken we naar jouw mogelijkheden. Samen ontdekken we jouw weg naar jouw toekomst. Daarom noemen we onze kinderen pareltjes van de toekomst. Want allemaal werken ze aan een zo zelfstandig mogelijke plek in de maatschappij. Een plek om trots op te zijn.

    Wij beantwoorden graag al uw vragen

    Zoekt u informatie over De Wingerd die u op onze website niet vindt? Of hebt u vragen over het speciaal onderwijs op onze school? Laat het ons vooral weten. Vul hier uw vraag in en uw contactgegevens. Wij nemen dan contact met u op.

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Snel naar:

    • Agenda
    • Ziek melden
    • Aanvraag extra verlof
    • Schoolgids
    • Vacatures

    De Klimmer 21
    9104 JT Damwâld

    0511 – 42 13 30

    info@dewingerd-damwald.nl






    • © 2018 De Wingerd
    • ┃ Cookies
    • ┃ Privacy
    • ┃ Disclaimer