Over SO De Wingerd
Op SO De Wingerd benaderen we iedere leerling vanuit eigen mogelijkheden. Leerlingen op onze school hebben een ontwikkelingsachterstand. Dit maakt dat ze een speciale leerbehoefte hebben. We stemmen ons onderwijs zo goed mogelijk af op de individuele speciale leerbehoefte. Ook schoolse vaardigheden als leren spellen, lezen en rekenen kunnen hier op een passend niveau in opgenomen worden.We kijken samen naar jouw toekomst, en werken resultaatgericht: volgens een ‘ontwikkelingsperspectief’ met daarin de doelen die we willen bereiken.
Overzichtelijke klassen
Grote klassen zijn geen goed idee voor onze leerlingen. Daarom proberen we de klassen altijd overzichtelijk te houden. Dat komt de rust, structuur en duidelijkheid ten goede. Meestal zitten er in onze klassen zo’n 8 tot 16 leerlingen.
Uitdagend en boeiend
De lessen proberen we vooral uitdagend en boeiend te maken. Dit doen we ook door praktisch les te geven. We doen veel voor en laten de kinderen oefenen, ervaren en daarna toepassen wat ze geleerd hebben. Ook laten we onze leerlingen veel spelend leren.
Toegespitst op drie doelgroepen
Elke leerling is anders. Maar elk kind moet de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Daarom verdelen we ons onderwijs in drie doelgroepen. Zo kunnen we het best rekening houden met het ontwikkelingsperspectief, de onderwijsbehoeften en begeleidingsbehoeften van de leerlingen.
- Doelgroep regulier
Dit zijn leerlingen met een lichte of matige verstandelijke beperking.
- Doelgroep nabije begeleiding
Vaak zijn dit leerlingen met ASS, ADHD, hechtingsstoornis of gedragsproblemen door een andere stoornis. - Doelgroep belevingsgericht (EMB)
Dit zijn leerlingen met een ernstige tot diepe verstandelijke beperking, vaak ook met andere problemen, bijvoorbeeld ASS of een ernstige motorische stoornis.