Het onderwijs op onze school
Op SO De Wingerd doen we alles aan de ontwikkeling van uw dochter of zoon. Dit doen we via goed, passend onderwijs én via goede faciliteiten daaromheen.
Ons team
De algehele leiding van SO De Wingerd school ligt bij de directeur. De dagelijkse leiding van de SO-afdeling ligt bij de teamleider. De directeur van de school vormt samen met de teamleiders van het SO en het VSO het managementteam (of MT).
Het lesgeven in de groepen gebeurt door de groepsleerkrachten en onderwijsassistenten. Elke groep krijgt, indien mogelijk, les van hooguit twee verschillende groepsleerkrachten. Elke school voor speciaal onderwijs heeft een Commissie van Begeleiding (CvB). Hierin zitten naast de directeur en de teamleider, ook de schoolarts, maatschappelijk werker, orthopedagoog en intern begeleiders. De twee interne begeleiders coördineren de leerlingenzorg en begeleiden de leerkrachten bij de keuze voor het leerstofaanbod.
De vakken
Op SO De Wingerd geven we vooral uitdagend en boeiend onderwijs. Dit zijn de belangrijkste vakken van uw dochter of zoon:
• sociaal emotionele ontwikkeling
• leren leren • taal en communicatie • rekenen • spelontwikkeling |
• oriëntatie op mens en wereld
• godsdienst • creatieve vorming • motorische ontwikkeling
|
Een greep uit onze faciliteiten
• buitenschoolse opvang
• gymzaal • zwembad • schoolarts • fysiotherapeut |
• logopedist
• ergotherapeut • gedragsdeskundige • maatschappelijk werker • combi-groep* |
*De combi-groep is een groep voor jonge kinderen van KDC it Lytshus en De Wingerd
Leeropbrengsten
Hoe ontwikkelt uw kind zich op onze school? Om dit in kaart te brengen, verzamelen we allerlei leerprestaties. We noemen dit de leeropbrengsten. Op onze school houden we de volgende leeropbrengsten bij:
- rekenen
- lezen
- spelling
- sociaal-emotionele ontwikkeling
Bekijk onze opbrengsten van het schooljaar 2018-2019 in onderstaande video.
Ontwikkelingsperspectief
Wat voor onderwijs kan uw kind volgen na het speciaal onderwijs? Zodra uw dochter of zoon bij ons op school komt, maken we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Hierin staan persoonlijke kenmerken, mogelijkheden en onmogelijkheden van uw kind. Ook omschrijven we welke doelen we per vakgebied willen bereiken. Ook schoolse vaardigheden als leren spellen, lezen en rekenen kunnen hier op een passend niveau in opgenomen worden.
Als uw kind tien wordt, maken we het OPP definitief. We omschrijven dan ook het uitstroomperspectief. Ofwel: naar welk niveau zal uw kind op twaalfjarige leeftijd waarschijnlijk uitstromen. We stellen het OPP ieder jaar bij en bespreken dit dan ook met u als ouder/verzorger.
Klachten
Iedereen op school doet z’n best, maar soms kan er toch iets misgaan. U hebt dan meerdere manieren om een klacht in te dienen.
- Klacht over de leerkracht of iets in de klas
Bespreek dit persoonlijk met de leerkracht, meestal komt u er samen wel uit. Lukt dit niet, bespreek uw klacht dan met de directeur.
- Klacht over andere zaken op school
Bespreek dit met de directeur. Komt u er niet uit? Meld uw klacht dan bij de contactpersoon van onze school: Jeltsje de Vries, tel. 0511-421330 (school). Zij kan u desgewenst doorverwijzen naar andere (landelijke) klachtenorganisaties, waaronder de GGD en de onderwijsinspectie.
Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon voor onze school is Reintsje Miedema van GGD Fryslân. U kunt contact met haar opnemen door via mail of door te bellen met tel. 088-2299536.
Pestcoördinator
De pestcoördinator is Dorien Prins. Zij is bereikbaar via mail of tel. 0511-421330 (school).
Time-out, schorsing en meer
Onze school moet de sociale veiligheid garanderen voor leerlingen en personeel. Hoe we dit doen, staat in ons Veiligheidsbeleid. Hierin staat ook wat we doen om de rust te herstellen bij incidenten met leerlingen. Er zijn dan diverse mogelijkheden. Bent u het hier niet mee eens, overleg dit dan met de contactpersoon van onze school.
- Time-out
Heeft een leerling de gedragsregels van de school ernstig overtreden? Dan kunnen we hem of haar tijdelijk naar huis sturen: dit noemen we een time-out.
- Schorsing
Misdraagt de leerling zich opnieuw ernstig? Dan kunnen we hem of haar schorsen voor één tot vijf dagen. We gebruiken deze periode om samen met u als ouder/verzorger te bespreken hoe het verder moet.
- Weigering
Misdraagt de leerling zich meermalen ernstig? Dreigt er ernstige verstoring van rust en orde? Of kan onze school niet (langer) de juiste ondersteuning bieden? Dan kunnen we besluiten om de leerling te weigeren. Onze school is verplicht om eerst een plek te vinden op een andere school of instelling.